donderdag 10 april 2014

Stap 4: Verplichte literatuur: Politieke standpunten





Hoe zien de Vlaamse politieke partijen de toekomst van levensbeschouwelijk onderwijs in Vlaanderen?


Standpunt Groen!
Groen! streeft naar een actief pluralistische maatschappij, een multiculturele samenleving waar dialoog en ontmoeting centraal staan. Ze willen dat maatschappelijk doel vormgeven op school. De school moet een plaats zijn waar ontmoeting en dialoog in de praktijk gebracht worden, omdat we in een samenleving wonen waar er verschillende religieuze overtuigingen aanwezig zijn.

Volgens Groen! hebben ouders het recht om hun kinderen via de schoolkeuze waarden mee te geven. Kinderen en jongeren moet erkenning krijgen voor hun levensbeschouwing, zonder dat ze daarvoor in verdediging moeten gaan.


Daarnaast is Groen! ook voor het aanbieden van levensbeschouwelijke vakken. Ook een invoering van een eenheidsvak genaamd 'burgerschap, filosofie en levensbeschouwing', zowel in het vrij als officieel onderwijs, 2 uur per week, zou niet mogen ontbreken.



Standpunt Belgische Alliantie


Volgens deze partij wordt de jeugd met zo vele keuzes en verleidingen geconfronteerd en juist daarom is het levensbeschouwelijk onderwijs van heel groot belang geworden. Daarom moet er bij de schoolopleidingen niet te hard gefocust worden op het "wat moet ik hebben", maar wel op het "wie kan ik zijn".

De Belgische Alliantie gaat er van uit dat zij die kiezen voor het Katholiek Onderwijs verplicht zijn om godsdienstlessen te volgen. Het officieel onderwijs kan dan ook verder de keuze aanbieden tot godsdienst of zedenleer.
                                                     
Standpunt Open VLD

Volgens Open VLD is levensbeschouwelijk onderwijs een onderdeel van het onderwijs zelf. Wel moet dit onderdeel van het onderwijs de maatschappelijke evoluties volgen om te kunnen samen sporen en betekenisvol te blijven voor alle jongeren, nu én later.

Wat de vakken godsdienst en niet confessionele zedenleer betreft: in de derde graad van het secundair onderwijs moet er minstens voor de helft van de geplande lesuren vertrokken worden vanuit de religie of niet-confessionele zedenleer, om op basis daarvan de verschillende godsdiensten te vergelijken binnen de huidige maatschappij.

Standpunt Sp.a

Om in een open en multiculturele samenleving te kunnen leven, moet men iets weten van de overtuigingen van de ander. Er is nood aan kennis over de verschillende levensbeschouwingen en culturen die hier aanwezig zijn. De verschillende levensbeschouwingen kunnen aangeboden worden door een leerkracht die opgeleid is in de filosofie, de antropologie, de cultuursociologie of de geschiedenis.

Sp.a kiest ervoor om:
- vrije scholen te behouden die zijn opgebouwd rond één levensbeschouwing
- in het officieel onderwijs de keuze aan te bieden tussen de verschillende erkende godsdiensten en de niet-confessionele zedenleer- een gemeenschappelijke sokkel te vinden tussen de verschillende levensbeschouwelijke vakken
- omwille verdraagzaamheid de jonge mensen iets te laten leren over de verschillende levensbeschouwingen
- een oplossing te vinden om plaats te maken op het uurrooster voor het cognitieve, vergelijkende vak.

Standpunt CD&V

Volgens CD&V is levensbeschouwelijk onderwijs onmisbaar in de vorming van jonge mensen.
CD&V vindt dat het vak levensbeschouwing wenselijk en nodig is in het onderwijs.

                                                           
                                                                     Standpunt LDD

LDD opteert voor een scholenlandschap waarin geen plaats is voor netten, maar voor vrije scholen en scholengemeenschappen die vrij kiezen of zij levensbeschouwelijke en religieuze vakken aanbieden, welke ze willen aanbieden en op welke wijze. 

Standpunt Vlaams Belang

De partij Vlaams Belang ziet geen problemen in het katholiek onderwijs om het vak in te voeren. Dit omdat in de meeste scholen ook plaats geruimd wordt voor andere religies, weliswaar benaderd vanuit een katholieke visie.

In het officieel onderwijs doen er zich ook weinig problemen voor in de lessen zedenleer en katholieke godsdienst. Er zijn wel problemen bij de lessen islamitische godsdienst. Er is volgens Vlaams Belang gebrek aan controle op de lesinhoud, gebrek aan openheid jegens andere religies, geen goede kwaliteit van lesgevers en gevaar voor fundamentalisme. Die problemen zijn reëel en moeten aangepakt worden, maar dat vergt geen fundamentele wijziging aan de wijze waarop levensbeschouwelijk onderwijs wordt gegeven volgens de partij.


 
Standpunt NV-A

Voor deze partij moet het onderwijs gericht zijn scholieren te leren dat we leven in een plurale samenleving en dat er andere levensbeschouwingen bestaan. Die moeten gerespecteerd worden. Het is aan de overheid om dat aan te moedigen, maar niet aan hen om dat op te leggen. Voor NV-A moet het huidige systeem niet veranderd worden.

Bron:

Katholieke Universiteit Leuven (2011). Politieke standpunten. [Online]. Beschikbaar: http://www.kuleuven.be/thomas/page/politieke-standpunten/. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten